Geld verdienen met e-mail marketing

Hoe kan ik met e-mailmarketing geld verdienen?

E-mail marketing. Je hebt er vast wel eens over gehoord. Zeker als je bezig bent met geld verdienen op het internet. Heb jij een eigen (online) onderneming? Dan moet e-mail marketing hoog op jouw to-do-list staan. E-mail marketing heeft alles te maken met waardevolle data. En data wordt ook wel het nieuwe olie genoemd. Goud dus.

Maar wat houdt e-mail marketing nou precies in en kun je hier daadwerkelijk geld mee verdienen? Deze vragen komen regelmatig voorbij en in dit blog bericht willen we verder uitleg geven waarom je hier vandaag nog mee moet starten.

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is eigenlijk niet meer dan een vorm van online marketing. Zie het als een waardevol communicatie kanaal met de consument. Het wordt ook wel eens direct marketing genoemd. Het feit dat je direct in contact kan staan met een potentiële koper is natuurlijk zeer waardevol. Denk eens aan alle andere varianten binnen marketing. Neem bijvoorbeeld offline marketing (TV, Billboards, Magazines). Binnen deze vorm van marketing heb je te maken met een hoog percentage ‘waste’. Dit wil zeggen dat je naast jouw doelgroep ook consumenten aanspreekt waar jou product of dienst helemaal niet relevant voor is.

Bij e-mail marketing spreek je meestal consumenten aan die zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief of op een andere manier met jouw merk of product in aanraking zijn gekomen en daarom op jouw mailinglijst staan. Dit betekent dat de consument al enige interesse heeft in hetgeen jij te bieden hebt. Als jij vervolgens met jouw nieuwsbrief in de infobox van de consument terecht kan komen ben je weer een stap dichter bij een sale.

Samengevat is het doel van e-mail marketing het verkopen van producten of diensten en/of het opbouwen van een relatie met jouw doelgroep.

Waarom is e-mail marketing zo belangrijk?

Tegenwoordig zijn er enorm veel manieren om in contact te komen met jouw klant. E-mail marketing bestaat al behoorlijk wat jaar. We zien dan ook regelmatig ondernemers twijfelen aan de kracht van e-mail marketing. Ze vragen zich af of e-mail marketing niet een beetje achterhaald is omdat het simpelweg al zolang bestaat.

Niets is minder waar. Ruim 34% van de mensen wereldwijd gebruikt e-mail. Dat is ongeveer 2,8 miljard mensen. E-mail is een enorm groot deel van ons leven. Niet voor niets is Google G-mail  zo enorm groot en zijn zij continue bezig dit verder te optimaliseren.

Verder is e-mail marketing een zeer kosten effectieve manier van communiceren met jouw doelgroep. Het kost je namelijk helemaal niets.

Effectiever dan Social Media

Begrijp ons niet verkeerd. Social Media is een enorm belangrijk onderdeel in de marketing strategie van veel bedrijven. Het is een zeer sterk kanaal om in contact te staan met jouw doelgroep en de relatie daarmee te versterken. Maar als het gaat om jouw doelgroep te overtuigen om tot aankoop over te gaan, dan is e-mail marketing hét medium. Verschillende onderzoeken tonen aan dat 7% van de online aankopen afkomstig is vanuit e-mail. En dat blijft groeien.

Hoe kun je starten met e-mail marketing?

Om te kunnen starten met e-mail marketing is het wel zo handig om een lijst met e-mail adressen tot je beschikking te hebben waar je jouw e-mail naar toe kunt sturen. Dit noemen we ook wel een database. Er zijn verschillende manieren om deze database te laten groeien. Maar let op: hier is met de komst van de privacywet (GDPR) veel in veranderd. Mensen moeten namelijk zelf toestemming geven om jouw nieuwsbrief te ontvangen.

Maar hoe laat je jouw database nou eigenlijk groeien? Ga het voor jezelf maar eens na. Wanneer schrijf jij je in voor een nieuwsbrief? Waarschijnlijk alleen als er iets tegenover staat. Bijvoorbeeld: ontvang 10% op je volgende bestelling. Er moet een trigger zijn voor de consument. Probeer eens na te denken wat jij gratis kunt weggeven. Bijvoorbeeld een kleine starters-guide of zoals het voorbeeld hierboven: een kleine korting.

Vervolgens kun je aan de slag met het versturen van e-mails. Hier zijn verschillende tools voor te vinden op het internet. Een van de allerbekendste en onze persoonlijke favoriet is Mailchimp. Mailchimp werkt namelijk naadloos samen met WordPress en zijn er veel verschillende plugins te vinden om Mailchimp in jouw WordPress website te integreren.

Andere bekende software zijn:

E-mails versturen

Nu begint het leuke werk. E-mails versturen. Denk hier eens goed over na. Probeer jouw doelgroep mee te nemen in een verhaal. Doe ook eens een kort onderzoek op het internet wat de beste dagen/tijden zijn om jouw e-mail te versturen. Hier is enorm veel over te vinden. Probeer je database ook zeker niet te ‘spammen’ met enorm veel verschillende e-mails per week. Probeer het te beperken tot eenmaal per week.

Kijk ook eens naar de mogelijkheden voor een autoresponder. Stuur automatisch een e-mail zodra iemand zich aanmeld voor jouw nieuwsbrief. Je kunt het zelfs zo instellen dat wanneer de e-mail daadwerkelijk wordt geopend, er een aantal dagen later een vervolg e-mail uitgaat. Zo kun je de journey gaan opbouwen.

Het mooie van e-mail marketing is dat alles meetbaar is.

Tot slot

Probeer in ieder geval zo snel mogelijk te beginnen met het verzamelen van e-mail adressen. De vervolgstap is pas het sturen van een e-mail. E-mail adressen verouderen (in principe) nooit. Je hebt echt goud in handen.

Wil jij meer weten over e-mail marketing of online marketing in het algemeen? Zodat jij ook je eigen online onderneming kunt gaan opbouwen. Kijk dan eens naar de Affiliate Marketing Revolutie cursus. Hier wordt jou stap voor stap verteld hoe jij in enkele dagen een eigen website live hebt en daarmee een passief inkomen kunt gaan opbouwen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *