# 4 tips om te starten met Affiliate Marketing

Wil je jouw product een extra boost geven of ben je zelf op zoek naar een manier van online ondernemen? Dan is Affiliate Marketing wellicht hetgeen je zoekt. Vier handige tips.

In meerdere blog berichten hebben we uitgebreid gesproken over de betekenis van Affiliate Marketing. Nog even in het kort: als affiliate marketeer word je beloond voor een geconverteerde sale welke jij hebt doorgestuurd naar een website waar een product of dienst wordt aangeboden. Hier ontvang je een commissie/vergoeding voor. Het percentage van deze commissie verschilt per categorie. Affiliate Marketing kent twee kanten: Publishers en Adverteerders. Als adverteerder ben je zelf eigenaar van het product en als publisher promoot je juist de producten van een ander. In dit blog bericht gaan we in op de rol van publisher.

#1 Aansluiten bij een Affiliate Netwerk

Sta jij in de schoenen van websitebeheerder en verkoop jij zelf een product of dienst aan de consument? Dan kunnen we waarschijnlijk wel aannemen dat een overkoepelende doelstelling het verhogen van de sales is. Je bepaalt je Marketing Communicatie activiteiten met sales in het achterhoofd. Als verkopende partij kan het daarom nuttig zijn je aan te sluiten bij een affiliate netwerk. Je stelt jouw product of dienst via dit netwerk beschikbaar voor publishers. De rol van een publisher is een product of dienst promoten.

De drie grootste affiliate netwerken in Nederland zijn Awin, Daisycon en Tradetracker. Samen vormen zij het grootste netwerk van adverteerders en publishers. Bij het inschrijven als adverteerder heb je direct toegang tot duizenden producten welke jij kunt promoten op jouw website. Je kunt hier een interessant product zoeken welke jij wilt promoten maar wellicht is het nog beter om voor jezelf eerst na te gaan van welk product of dienst jij enthousiast wordt? Probeer een niche te zoeken en kijk dan of dit specifieke product of dienst beschikbaar is op een van de netwerken. Het is namelijk cruciaal dat jij echt achter het product of de dienst staat.

#2 Leer je bezoeker kennen

Ongeacht of je al wel of geen bestaande website of blog hebt is het van belang te weten wie je bezoeker is. Ga voor jezelf na wat de behoefte van jouw bezoeker is? Waar is de bezoeker nu echt naar opzoek? Als je deze behoefte in kaart hebt gebracht kun je gericht aan de slag.

Bij het maken van een pagina op jouw website of het schrijven van een blog bericht is het belangrijk om te weten waarom de bezoeker deze content zoekt of leest. Komt je pagina overeen met hetgeen de bezoeker zocht? Dan is het een schot in de roos en verhoog je kans dat de bezoeker blijft hangen en uiteindelijk dieper in jouw sales funnel terecht komt.

#3 Niche en nog eens niche

We benoemden het al even kort maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Ga op zoek naar die ene niche. Hiermee vergroot je de kans op succes. Je hebt geen duizenden geïnteresseerde consumenten nodig om 10 producten per week te kunnen verkopen. Sterker nog: met zo een grote groep geïnteresseerde consumenten kun je verwachten dat de concurrentie moordend is. Probeer een uniek product te vinden waar op het internet relatief weinig aanbieders van te vinden zijn. Wordt de beste op het internet en je zult het snel genoeg gaan terugzien in de resultaten.

Een aantal tips voor het vinden van de juiste niche:

  • Bepaal of jij jij enthousiast wordt van een product of dienst
  • Zoek een product of dienst met een hoge winstmarge/commissie
  • Doe een kort concurrentie onderzoek – is de concurrentie hoog? Ga dan voor jezelf na of je deze oorlog aan wilt gaan. Je zult een lange adem nodig hebben en je zult niet moeten verwachten dat je binnen enkele weken of maanden schrikbarend hoge resultaten zal boeken

#4 Content is key

Hoe verleidelijk het ook is om uren aan een stuk te spenderen aan de look-en-feel van jouw website. Probeer je voornamelijk te focussen op eerlijke en inspirerende content voor je bezoeker. Natuurlijk wilt het oog ook wat en wil je dat jouw bezoeker een fijn en betrouwbaar gevoel krijgt bij het bezoeken van jouw website maar probeer dit als een tweede prioriteit te zien. Leg de focus op content en laat Google zien op welke content jouw website relevant is.

Een handige tool hierbij is de zoekwoord planner van Google Adwords. Uiteindelijk wil je toch weten op welke zoektermen veel zoekvolume zit en waar de consument nu daadwerkelijk op zoekt met betrekking tot jouw product of dienst. In een ander blog bericht zullen we hier uitgebreider op ingaan.

Lees hier verder als jij ook graag wilt beginnen met affiliate marketing maar nog opzoek bent naar de juiste start en begeleiding. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *